sâmbătă, august 15

Presa din Europa cere ajutor, în faţa crizei. “Informaţia e cea mai bună armă anticoronavirus”

0
219

Criza coronavirusului nu iartă pe nimeni. Afectate nu sunt doar persoanele infectate cu COVID-19, ci şi afacerile de orice fel. Industria mass-media este şi ea lovită de căderea puternică a comenzilor de publicitate, ceea ce pune trusturile de presă în situaţia de a concedia masiv jurnalişti. Pericolul unei astfel de situaţii este diluarea calităţii informaţiei, ceea ce poate fi o consecinţă la fel de gravă ca afectarea sănătăţii publice în vremuri de criză.

Asociațiile media se mândresc în aceste zile cu efortul personalului lor, dar nu știu cât timp îl mai pot susține. Din acest motiv, ele solicită guvernelor să stabilească măsuri de sprijin specifice pentru susținerea activității media, esențiale pentru cetățeni: un plan care să includă garanții și împrumuturi financiare pentru companiile media, o reducere a cotelor de asigurări sociale, în schimbul menținerii locurilor de muncă, ajutor din surse publice prin campanii consolidate de publicitate instituțională.

“Ne confruntăm cu ceva fără precedent: prăbușirea veniturilor atunci când avem o capacitate financiară mai mică decât în criza anterioară”, spune Antonio Fernández-Galiano, președintele Asociației Mass-Media Informaționale (AMI), care grupează principalii șefi de companii de presă din Spania.

AMI a transmis guvernului de la Madrid propunerile sale într-un document care avertizează: „Pentru a preveni deteriorarea companiilor de media și pierderea pluralismului informațional ca suport pentru democrație, editorii de presă solicită adoptarea de către Guvern a unui plan specific care să remedieze situația”.

Solicitarea vine într-o perioadă în care redacţiile de știri depun un efort imens pentru a ţine informată societatea civilă despre pandemia de coronavirus și când audiența pentru edițiile digitale gratuite înregistrează recorduri.

Radiourile private abordează fenomentul cu venituri în scădere gratuită. Asociația spaniolă de radiodifuziune comercială (AERC) subliniază într-o declarație că „radioul comercial este acum mai mult decât oricând un serviciu public esențial”, însă măsurile aprobate de Guvern „nu răspund la specificul radioului”.

Ramón Osorio, președintele AERC, calculează între 70% și 80% scăderea investițiilor în publicitate. „Trebuie să răspundem societății. Radioul oferă informații, de asemenea, pentru orașele și orașele mici și menține multe persoane în companie pe unde, cum este cazul vârstnicilor singuri. Hai să nu-i abandonăm”, spune Osorio, citat de ziarul El Pais.

Scăderea veniturilor din publicitate pentru posturile private de televiziune free-to-air nu este atât de bruscă, dar este și ea una considerabilă: 45% din momentul în care Guvernul spaniol a decretat starea de urgenţă, acum 10 zile, care a închis toată populaţia în case.

Eduardo Olano, președintele Uniunii Comerțului de Televiziune Deschisă (Uteca), subliniază un alt efect: „Este esențial ca televiziunea să recupereze rolul pe care l-a avut întotdeauna, unul aflat în centrul caselor familiilor”, spune el. „Oamenii nu se regăsesc în știrile false, ci în mass-media serioasă: presă, radio, televiziune. Dacă vrei să știi, ai nevoie de jurnaliști ”, afirmă Olano.

“Informaţia, ce mai bună apărare anti-virus”

Scriitorul israelian Yuval Noah Harari, 44 de ani, a devenit una dintre cele mai ascultate voci de pe o planetă lovită acum de una dintre cele mai grave epidemii cunoscute de omenire. Din prima sa carte, “Sapiens. De la animale la zei” (Debate, 2011), o istorie umană heterodoxă, tradusă în 45 de limbi, a vândut 15 milioane de exemplare.

Următoarea sa carte, Homo Deus (Debate, 2015) anticipează un viitor dominat de mașini, în timp ce ultimul său eseu, 21 Lecții pentru secolul XXI (Dezbatere, 2018) reflectează asupra prezentului. Consultat de lideri de tot felul, de la Emmanuel Macron la Bill Gates până la Angela Merkel, Harari oferă o viziune universală a problemelor umanității.

Într-un interviu pe tema crizei provocate de coronavirus, scriitorul spune tranşant că lumea de azi are nevoie de informaţie curată mai mult ca oricând.

“Cea mai bună apărare împotriva agenţilor patogeni este informaţia corectă. Marele avantaj al oamenilor față de viruși este capacitatea de a schimba informații. Un coronavirus în Coreea și un coronavirus în Spania nu pot schimba sfaturi despre cum să infecteze oamenii. Însă Coreea poate învăța Spania lecții valoroase din experienţa ei de luptă cu virusul. Chiar și izolarea necesită informații. Izolarea împotriva SIDA este foarte diferită de izolarea față de Covid-19. Izolarea împotriva SIDA necesită prezervativ în timp ce faceți sex, dar nu există nicio problemă să strângeți mâna cu cineva cu HIV. Covid-19 este o poveste diferită. Pentru a ști cum să te izolezi de o anumită epidemie, mai întâi ai nevoie de informații fiabile despre cauzele acesteia”, spune Harari.

 

Leave a reply