Hrana care vine: oul din in şi mazăre, „puiul” din soia şi grâu. Cum se schimbă obiceiul de a mânca din cauza crizei globale provocate de schimbările climatice

Gheţarii din Himalaya se topesc cu repeziciune. Dispariţia lor va lovi din plin agricultura regiunilor ce se hrăneau cu apa scursă la vale. Este doar un exemplu despre cum schimbă încălzirea globală soarta noastră pe planetă. În paralel cu scenariile apocaliptice, încep să apară în lume alternative la felul nostru „clasic” de privi viaţa. Schimbarea hranei cunoaşte, de pildă, proiecte spectaculoase.

Deşi vremea extremă reprezintă o ameninţare reală la adresa societăţilor umane, unul dintre cele mai îngrijorătoare aspecte ale schimbărilor climatice este ceva mai puţin evident – e aproape invizibil. Un raport oficial al ONU arată că schimbările climatice sunt puternic influenţate de unul dintre cele mai fundamentale aspecte ale civilizaţiei umane – sistemul de producţie a hranei.

Un caz relevant este cel al gheţarilor montani din Himalaya. Când ne gândim la gheţari care se topesc, ne întristăm cu gândul la pierderea unor minuni ale naturii şi ne îngrijorăm cu gândul la creşterea nivelului mării. Însă aceşti gheţari au un important rol în producţia alimentară globală.

Jumătate din populaţia Asiei este dependentă de apa care curge din gheţarii himalayeni – nu doar ca sursă de apă potabilă, ci şi pentru agricultură. Timp de mii de ani, pierderea apei din gheţari a fost înlocuită în fiecare an de o nouă creştere a gheţii în timpul iernii. Acum, însă, gheaţa se topeşte mult prea repede pentru a mai fi înlocuită.

Pe traiectoria actuală, în care guvernele iresponsabile ale extremiştilor refuză să recunoască problema şi nu numai că nu iau măsuri pentru oprirea dezastrului, ci îl alimentează de dragul intereselor sau ignoranţei lor, aceşti gheţari vor dispărea în timpul echivalent al unei vieţi de om. Acest fapt va distruge capacitatea regiunii de a mai produce alimente pentru populaţia sa, lăsând peste 800 de milioane de oameni în criză, arată o analiză ForeignPolicy.com citată de Digi24.ro.

Cum se schimbă lumea?

În timp ce scenariile apocaliptice se derulează deja sub ochii noştri, lumea încearcă să construiască alternative ecologice, menite să protejeze planeta. Prind contur tot mai multe proiecte de hrană vegetală, de exemplu, care au un mare impact la public.

 

Copiii încep să se bucure şi de alimentele fast-food organice

Rebellyous Foods este o companie americană care a decis să atace direct sectorul celei mai populare industriei alimentare: cea a cărnii de pui. „Oamenii mănâncă carne de animale pentru că are un gust bun și pentru că este disponibilă peste tot. Dacă putem face un aliment la fel de disponibil, dar fără daunele acestuia, oferim o alternativă mai bună. Oamenii așteaptă de mult timp un produs ca acesta”, spune Christie Lagally, fondatorul și CEO-ul companiei.

Nuggeturile, „copanele” şi „aripioarele” lor făcute din grâu și soia au fost puse pe piaţă în februarie anul trecut și în mai puțin de șase luni compania și-au crescut producția cu 700% pentru a satisface cererea! Deocamdată, fondatorul concernului „eco” preferă să ignore vânzarea cu amănuntul și oferă produsele direct în restaurante, spitale, școli, închisori și alte instituții. „Acestea sunt locurile care oferă acest tip de produse, de aceea trebuie să oferim o alternativă mai bună. Încercăm să schimbăm industria alimentară din interior”, explică Christie Lagally.

Îngheţata 4 arome, epuizată în 24 de ore!

Fondatorii Perfect Day au dat lovitura

Perfect Day a concurat nu doar industria cărnii de animal, ci a pariat şi pe produsele lactate. Pentru aceasta, americanii au creat o proteină prin fermentarea unei microflore, care, spun ei, are aceleași proprietăți ca și laptele de vacă. „Amândoi am urmat o dietă vegană atunci când ne-am dat seama că alternativele lactate pe piață sunt lipsite de strălucire și insuficiente. Așa am decis să pornim în această călătorie de afaceri”, au explicat Perumal Gandhi și Ryan Pandya, co-fondatorii firmei californiene.

În principiu, americanii vând acest produs patentat companiilor care doresc să-l folosească la producția de lapte, brânză, iaurt și alte produse alternative, însă anul acesta au decis să facă un pas mai departe și au lansat primul lor aliment alimentar: o înghețată în patru arome. Răspunsul a fost copleșitor și și-au vândut toată marfa în mai puțin de 24 de ore. „Considerăm că piața este mai mult decât pregătită pentru produsele ne-animale. Lumea are o nevoie extremă de inovații care reduc impactul asupra sănătății animalelor, oamenilor și planetei ”, spun antreprenorii.

Marile companii intră în jocul de piaţă

Dar extinderea acestui fenomen depășește graniţele companiilor inovatoare amintite mai sus. Mărci majore, precum JBS, unul dintre cei mai mari producători de carne din lume, și Nestlé, își lansează produsele alimentare pe bază de plante, recunoscând că piața se transformă într-o altă direcție și trebuie să se adapteze înainte de a deveni învechită.

Reclamă a companiei braziliene care a creat alternativa la oul de găină

„Am început să vedem o schimbare pe piață. Oamenii încearcă să migreze către proteine ​​alternative”, spune Amanda Pinto, directorul de la Mantiqueira Group, o companie care are 11 milioane de pui în fermele sale din Brazilia. Luna trecută au creat o pulbere de mazăre și in, care are aceleași componente și aceleași funcționalități ca un ou.

„Oul este un produs complex”, explică Pinto. „Nu numai datorită nutrienților, ci și pentru că se pot face multe lucruri cu el. A face un produs care să acopere totul este foarte dificil”, adaugă el, citat de cotidianul El Pais.

Compania braziliană a lansat produsul în 12 în iulie 2019 și în mai puțin de o lună l-a extins la 700 de puncte de vânzare și a vândut 15.000 de unități – fiecare pachet echivalând cu o duzină de ouă. În principiu, acestea se vând doar în Brazilia, dar Pinto spune că țări precum Chile, Noua Zeelandă și Dubai și-au manifestat deja interesul pentru importul pulberii.

Vânzările de hamburgeri de mazăre au crescut cu 287%!

Piața pare pregătită și cererea crește, dar beneficiile economice sunt încă neclare, multe dintre aceste produse având un preț ridicat.

Cea mai mare poveste de succes este cea a companiei americane Beyond Meat, cu prezență în 51 de țări. În al doilea semestru, vânzările hamburgerilor și mezelurilor sale pe bază de mazăre au crescut cu 287%, până la 67,3 milioane de dolari (60 de milioane de euro). Dar în acea perioadă pierderile sale au crescut cu 27%, până la 8,1 milioane de euro.

Totuși, acest proiect californian apare într-un context în care acest tip de mâncare cunoaşte o tendință în creștere. În ultimii doi ani, consumul de produse de origine vegetală din Statele Unite a crescut cu 32%, depășind cifra de afaceri de 4 miliarde de euro pe an, potrivit unui studiu realizat de The Good Food Institute și Plant Based Foods Association.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may also like