De ce nu circulăm ca-n Ungaria? Ne tot prefacem cu ”legislația rutieră”!

Sunt șofer de 25 de ani. Amator. N-am fost amendat de nu mai știu când. Încerc să respect tot ce scrie la carte. Nu spun că-s sfânt, dar nici nu fac pe grozavul. N-am cine știe ce mașină; un Golf 4 din 2002, motor de 2.000, destui cai putere. Acum câteva zile am contorizat 300.000 de km. la bord, recent i-am schimbat distribuția, i-am făcut schimbul de ulei și am vospit-o integral după ce s-a urcat pe mine un camion în Bruxelles. Ideea e că aș putea să ”mă dau la ea”, s-o calc, dar îmi place să fiu disciplinat.

În România, e plin de șoferi pe dos. Nu e vina lor. Ci a legii. Nu poți schimba comportamentul agresiv al unora mărind amenzile. Sau prin cursuri de prim-ajutor făcute de cei care au călcat strâmb. Nu ține, într-o țară în care meltenii au bani să-ngroape orice sancțiune pecuniară. Majorarea amenzilor nu ne scapă de morții pe șosele. Nu țin în viață oameni nevinovați plecați dintre noi doar pentru că unii vor să-și arate masculinitatea la volan. Sau să demonstreze lumii ce limuzine au ei, dintr-o pornire arogantă de inși mici. Nu ai cum să schimbi asta, în lipsa unei lumi educate, unde legea și regulile să fie parte din ADN-ul comportamentului social.

Pe cei care comit nenorociri trebuie să-i iei ca atare. Să-i înțelegi chiar. Nu e vina lor, repet. Așa au curs ei prin viață, n-au avut în jur educatori, n-au văzut modele de succes etic, ci pe japcă, pe tupeu, pe ”banul cumpără orice”. Poliția Rutieră și unii parlamentari tot schimbă legislația inventând nimic. Paleative fără sens. Bani pierduți. Nu merge, oameni buni! De ce șoferii români merg cu 50 km/h când trec granița în Ungaria? Nu cu 55 sau 60, ci exact cu 50 km/h în localitate! Pentru că au aflat ce dură-i legea acolo, ce feroce e Poliția Rutieră. Adică, au luat frica. Întorși în România, nu merg cu 50 km/h în localitate, nici cu 60, ci cu 80, 90 sau chiar 100. De ce? Pentru că știu că aici ține. La noi, te poți lua la harță cu polițistul, îl poți amenința, chiar plesni dacă se umflă mușchii pe tine. Unii spun: ”Lasă, domnule, ungurii au șosele, să facă și la noi și-atunci vom respecta viteza”. Nu, nu e un argument. Ce-ar fi să facă toți la fel? Să spună, mă doare-n cot de lege, n-avem condiții ca afară, fac ce vreau! După regula asta, ne putem omorî între noi pe motiv că ”n-avem condiții” ca în Europa.

Avem ce avem și dacă nu ne convine trebuie să schimbăm, dar până se schimbă există lege și reguli. Iar dacă ele contează și nu scuzele, apăi să le respectăm. Atunci la ce le mai avem? Mai bine le desființăm și mergem cum ne taie capul, ca-n Togo, unde-am fost odată și unde nu știa stânga ce face dreapta pe șosele, în intersecții era la libera înțelegere, ca-n junglă. Soluția e simplă, dacă vrem să lăsăm oameni în viață pe drumurile patriei: lege dură, ridicat permisul nu câteva luni, ci ani sau poate pe viață, pentru depășirea vitezei sau consum de alcool. Bașca pușcărie mult mai lungă pentru așa ceva. Dar vrem cu adevărat asta? Vrem să circulăm ca-n Ungaria? Sau vrem să ne prefacem la infinit că avem legislația rutieră?

1 comment

  1. Și eu sunt un șofer amator, posesor de Dacia momentan ,și cu 1 milion de km la activ efectuați în toată europa inclusiv Rusia.Am luat în 19 ani doar 2 amenzi de viteză și nu am nici un accident deosebit (am fost tamponat lejer în trafic de 3 ori).
    Toate acestea nu înseamnă că sunt un șofer bun! Am condus în Ungaria cu 200 km/h ,am efectuat depășiri absurde sau nu am acordat prioritate în intersecții .Am greșit dar am învățat că regulile trebuiesc respectate dar și mai important că viața vine înainte de toate. Am întâlnit șoferi tineri mult mai buni ca mine și am fost tolerat de câte un posesor de 400 cai putere. Știți care e diferența între România și restul lumii? Faptul că în România intri in curbă și nu ai idee despre ce te așteaptă dincolo:o căruța,o mașină parcata pe carosabil ,un șantier nesemnalizat sau vreun profesor care merge pe banda de depășire cu 30 km/h pentru că el știe că se poate. Nu domnule Laurențiu ,nu sunt necesare legi de regim totalitar ,pentru a fi un bun șofer ; avem nevoie de cultură , maturitate și să nu uităm că românii sunt posesori relativ recenți de autoturisme iar creșterea numărului de accidente anuale corespunde anului cu cele mai multe imatriculari noi. Eu personal văd în fiecare an tot mai mulți șoferi educați dar aceleași străzi distruse!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may also like