Bătălia giganților online în turismul mondial

Expansiunea noilor tehnologii se simte tot mai puternic și în industria turismului (cea mai mare la nivel internațional, mai mare decât a petrolului și pharma la un loc). Așa cum whatsapp, viber sau messenger facebook iau locul telefoniei clasice (via internet), acest gen de ofensivă IT cuprinde practic toate sectoarele economiei dinamice. Bunăoară, Uber a devenit cea mai mare companie ”de taxiuri” din lume fără să dețină niciun taxiu, ci doar o simplă aplicație online care permite folosirea mașinii personale pe post de taxi.

Turismul e de ceva vreme sub această ”invazie” pe internet. Rezervările online la hoteluri sau avioane au devenit deja o practică încă din urmă cu mai bine de 10 ani. Au explodat apoi companii de intermediere precum Booking.com, Expedia.com, Trivago.com (specializate în rezervări de cazări în hoteluri, case de vacanță, apartamente), Airbnb (apartamente și camere în case cu proprietarul) sau Priceline.

Nu în ultimul rând, au apărut companii online de vânzări directe (sistemul Multi Level Marketing – MLM), precum WorldVentures (prescurtat, WV), care oferă vacanțe de lux (DreamTrips) și funcționează ca un club închis de călătorii în care poți intra doar la recomandarea unui membru existent. Compania americană cu sediul în Dallas (Texas, SUA) a ajuns pe locul 25 în topul firmelor de vînzări directe, la nici opt ani de la înființare, și suflă deja în ceafa ”greilor” din domeniul cosmeticii sau al nutriției (AmwayAvon, Herbalife), companii cu zeci de ani de vechime pe piață. În 2016, WV a facturat aproape un miliard de dolari. În România, și-a înființat o filială proprie în ianurie anul trecut, ca recunoaștere a expansiunii puternice în această țară (prima în Europa, ca nivel de creștere).

Dar vedeta turismului internațional rămâne o companie clasică online în domeniul rezervărilor de hotel, rent a car, avion, restaurante – Priceline (care operează prin site-uri ca Booking.com, Kayak, Agoda și OpenTable). În ultimii 10 ani, firma americană a depășit ca ritm de creștere giganții internetului (Apple, Amazon, Alphabet, Expedia, Netflix – vezi grafic alăturat, sursa The Economist). Luna aceasta, compania cu sediul în Connecticut (SUA) avea o valoare de piață de 100 de miliarde de dolari, la doar 10 ani de la înființare! Explozia în business i-a permis să cumpere în 2005 compania olandeză Booking.com, pentru 135 de milioane de dolari.

Concentrarea Priceline pe ”accomodation” poate explica de ce este aceasta o companie mai profitabilă și mai valoroasă pe piață decât Expedia – rivalul său direct, de asemenea o mare companie de travel online, care operează site-uri precum Orbitz, Travelocity, Trivago și Hotels.com. Expedia face mai mult business cu rezervările de zboruri aviatice, dar acestea nu sunt atât de profitabile ca în sectorul de cazări. Agențiile de rezervări online primesc un comision de 15-18% din prețul unei camere de hotel, în timp ce comisionul pentru o rezervare de zbor este undeva în jur de 3-4%, potrivit analistului financiar Brian Nowak, de la banca de investiții Morgan Stanley, citat de The Economist.

Competiția devine însă tot mai acerbă. În special pe zona de ”cazări alternative” (apartamente private sau camere în case cu proprietarii), unde Airbnb (valoare de piață 30 de miliarde de dolari) a crescut spectaculos. Glenn Fogel, noul manager al Priceline, a impus și el dezvoltarea acestui segment de rezervări care vizează turiștii cu buget redus de călătorie. Așa se face că anul trecut Expedia a oferit 568.000 de cazări alternative, cu aproape jumătate mai mult decât în 2015, dar încă mult sub Airbnb (3 milioane de oferte listate în 2015).

Airbnb nu stă nici ea cu mâinile în sân. Pentru anul viitor, și-a propus să ofere și alte servicii: boutique-hotel, bed-an-breakfast și chiar rezervări de zboruri. Priceline contraatacă prin servicii online de rezervări de restaurant. Ideea e să poți oferi ”servicii holistice” de turism, spune Fogel. În acest scop, Priceline a cumpărat OpenTable, în 2014, pentru 2,6 miliarde de dolari, din dorința de a cuprinde și publicul interesat de rezervări online la restaurante. Dar investiția nu și-a arătat prea mult roadele, semn că oamenii preferă încă rezervările clasice pentru cină.

Giganții mai vechii ai noilor tehnologii nu stau nici ei pe tușă. Google, de exemplu, începe să-și folosească vasta sa rețea de utilizatori pe modelul agențiilor online de călătorii. Colosul IT din Silicon Valley le oferă utilizatorilor posibilitatea de a face rezervări de zboruri direct pe site-ul specializat al celor de la Priceline – Kayak.

Și acesta e doar începutul războiului online în domeniu turismului global. Pentru că încă n-a intrat în scenă un mare jucător în domeniu din China, de exemplu, o piață imensă. ”Așteptăm acel moment”, spune  Erik Blachford, fost manager la Expedia. Ctrip, un gigant cu sediul în Shanghai și valorat la aproximativ 30 de miliarde de dolari, este evident un candidat la cota de piață a turismului global. Priceline se consideră însă la adăpost, în fața unei astfel de provocări. Și nu doar pentru că a investit ea însăși 2 miliarde de dolari în Ctrip, notează Economist. Ci pentru că, învățând din propriile greșeli (vezi debusolarea inițială, care permitea clienților să facă inclusiv investiții în petrol, comerț, imobiliare), a reușit să se concentreze pe ce știe să facă mai bine: rezervări online de hotel și avion. Este ce a făcut din Priceline, consideră analiștii, cel mai bun alergător pe piața companiilor de internet, după Amazon.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may also like